top of page

Po stopách Johanna Sebastiana Bacha

  • Obrázek autora: Redakce
    Redakce
  • 21. 3.
  • Minut čtení: 8

Aktualizováno: 7. 4.

Johann Sebastian Bach během svého života působil na několika významných místech v Německu. Každé z těchto míst sehrálo důležitou roli v jeho hudební kariéře a životě.


Bach memorial Mühlhausen, zdroj: Thüringen Tourismus Marketing © Florian Trykowski
Bach memorial Mühlhausen, zdroj: Thüringen Tourismus Marketing © Florian Trykowski

Eisenach (1685–1695)

Eisenach je rodné město Johanna Sebastiana Bacha a místo, kde začal svou hudební cestu. Narodil se zde 21. března 1685 a strávil zde prvních 10 let svého života.


Bach se narodil do hudební rodiny. Jeho otec, Johann Ambrosius Bach, byl městský hudebník (Spielmann) a vedl městskou kapelu. Matka Maria Elisabeth Lämmerhirt byla dcerou koželuha. Johann Sebastian byl nejmladší z osmi dětí. Rodina Bachových byla v Eisenachu známá jako hudební rodina.


V roce 1694 zemřela jeho matka Maria Elisabeth. O rok později, v roce 1695, zemřel i jeho otec Johann Ambrosius. Po smrti rodičů se přestěhoval do Ohrdrufu ke svému staršímu bratrovi Johannu Christophu Bachovi, který se ujal jeho výchovy a dalšího hudebního vzdělávání.


Hudební začátky

  • Bach se od útlého věku učil hře na housle a cembalo pod vedením svého otce.

  • Rodinná hudební tradice měla na něj zásadní vliv.

  • Už jako malý chlapec se zapojoval do hudebních produkcí městské kapely.


Památky:

Museum Bachhaus Eisenach, zdroj: Thüringen Tourismus Marketing © Gregor Lengler
Museum Bachhaus Eisenach, zdroj: Thüringen Tourismus Marketing © Gregor Lengler
  • Rodný dům Bacha, který je dnes muzeem.

  • Muzeum bylo otevřeno v roce 1907 a je jedním z nejstarších muzeí věnovaných Bachovi.

  • Expozice obsahuje:

    • Originální hudební nástroje z Bachovy doby.

    • Multimediální instalace přibližující jeho dílo a život.

    • Koncertní sál, kde jsou denně předváděny ukázky Bachovy hudby na autentické nástroje.

Georgenkirche (kostel sv. Jiří)

  • Zde byl Bach pokřtěn.

  • Bachův otec zde působil jako městský hudebník.

  • Dnes je zde pamětní deska připomínající Bachův křest.

  • Ačkoli Bach přímo s hradem nesouvisí, je dominantou města a jeho význam se proplétá s dalšími historickými postavami, zejména s Martinem Lutherem, který zde přeložil Nový zákon do němčiny.



 

Ohrdruf (1695–1700)

Po smrti rodičů se Bach přestěhoval ke svému staršímu bratrovi Johannu Christophu Bachovi (1671–1721), který byl varhaníkem v místním kostele sv. Michaela. Johann Christoph byl bývalým žákem Johanna Pachelbela, což mělo velký vliv na mladého Bacha.


Bach navštěvoval Latinskou školu v Ohrdrufu (Lyceum), která byla známá svou kvalitní výukou. Vynikal nejen v hudbě, ale i v latinském a řeckém jazyce. Patřil k nejlepším studentům, což mu později umožnilo získat stipendium do Lüneburgu.


Ohrdruf bylo místem, kde Bach získal pevné základy ve varhanní hře a hudební teorii. Právě zde začal vážně uvažovat o své hudební kariéře a stal se samoukem, který se učil od starších mistrů prostřednictvím kopírování not. Tento základní výcvik mu otevřel cestu k dalšímu studiu v Lüneburgu a následně k jeho profesionální hudební dráze.


Hudební výchova

  • Johann Christoph se stal Bachovým učitelem hudby a předával mu své znalosti o varhanní hře a hudební teorii.

  • Během svého pobytu v Ohrdrufu se Bach učil nejen hrát na varhany, ale také kopíroval notové záznamy starších mistrů.

  • Tyto přepisy byly klíčové pro jeho hudební rozvoj, protože si tak osvojoval různé styly a skladatelské techniky.


Památky:

Kostel sv. Michaela (Michaeliskirche)

  • Kostel, kde jeho bratr Johann Christoph působil jako varhaník.

  • Varhany byly několikrát restaurovány, ale stále připomínají Bachovu dobu.

Bachhaus Ohrdruf

  • Původní dům, kde Bach žil s bratrem, již neexistuje, ale pamětní deska připomíná místo.


 

Lüneburg (1700–1702)

V roce 1700 získal stipendium jako chórista a odešel do Lüneburgu, kde pokračoval ve studiu na Michaelisschule.


Lüneburg byl místem, kde si Bach vybudoval pevné základy své hudební dráhy. Naučil se zde improvizovat a komponovat ve stylu severoněmeckých mistrů. Setkání s Georgem Böhmem a dalšími významnými hudebníky formovalo jeho hudební vkus a dovednosti. Přestože zde nepůsobil jako profesionální hudebník, jeho pobyt v Lüneburgu byl rozhodující pro jeho další hudební vývoj.


Hudební vzdělání

 Studium na Michaelisschule:

  • Zpíval v chóru Matinschor, který byl známý svou výbornou úrovní.

  • Škola nabízela komplexní vzdělání v hudbě, latině a dalších humanitních předmětech.

  • Naučil se zde severoněmecký styl varhanní hry, což ho ovlivnilo v pozdější tvorbě.

Setkání s varhaníkem Georgem Böhmem:

  • V kostele sv. Jana (Johanniskirche) se seznámil s varhaníkem Georgem Böhmem, který měl zásadní vliv na jeho varhanní techniku.

  • Bach zde často hrával na velké varhany a pozoroval Böhma při improvizaci.

  • Böhm byl známý svou schopností improvizovat, což na Bacha silně zapůsobilo.

Hudební inspirace:

  • V Lüneburgu se Bach setkal s hudbou severoněmecké varhanní školy, která zahrnovala bohaté figurace a kontrapunkt.

  • Hudební život ve městě byl bohatý díky blízkosti významných kulturních center, jako byly Hamburk a Celle.

  • Bach často cestoval do Hamburku, kde navštěvoval koncerty a obdivoval hru varhaníků, jako byl Johann Adam Reincken.


Památky:

Michaeliskirche (Kostel sv. Michala):

  • Zde Bach zpíval ve sboru a získal své stipendium.

Johanniskirche (Kostel sv. Jana):

  • Kostel s působivými varhanami, kde Bach navštěvoval Georga Böhma.

Bachova stezka v Lüneburgu:

  • Naučná stezka věnovaná Bachovu pobytu v tomto městě.


 

Arnstadt (1703–1707)

Jedno z prvních významných působišť Johanna Sebastiana Bacha. V roce 1703 dostal Bach příležitost prověřit nové varhany v kostele Neue Kirche. Jeho varhanní hra zaujala městskou radu natolik, že mu nabídli místo varhaníka. Bachovi bylo v té době pouhých 18 let!


V tomto malém durynském městě působil v letech 1703–1707 jako varhaník v kostele Neue Kirche (dnes nazývaný Bachkirche). Toto období bylo pro Bacha velmi formativní a plné hudebního experimentování, ale také konfliktů s místními úřady.


Významná díla

Toccata a fuga d moll (BWV 565) - Možná složená právě v této době, jedno z nejznámějších varhanních děl.

Capriccio sopra la lontananza del suo fratello dilettissimo (BWV 992) - Humorné a melodické dílo věnované Bachovu bratrovi.

Kantáta "Christ lag in Todes Banden" (BWV 4) - První pokusy o kompozici kantát.


Památky:

Bachkirche (dříve Neue Kirche)

  • Kostel, kde Bach působil jako varhaník.

  • Dnes nese jméno na jeho počest.

  • Varhany byly několikrát restaurovány, aby odpovídaly původnímu stavu.

Bachovo muzeum (Bachhaus)

  • Věnované Bachovu životu a dílu.

  • Nachází se nedaleko kostela.

Bachův pomník

  • Socha Bacha stojí před kostelem jako připomínka jeho působení.




 

Mühlhausen (1707–1708)

Mühlhausen (dnes Mühlhausen/Thüringen) je dalším z důležitých působišť Johanna Sebastiana Bacha. Bach přijal místo v Mühlhausenu po svém působení v Arnstadtu, kde měl neshody s vedením kvůli své novátorské hře a neautorizovaným absencím. Mühlhausen mu také nabídl lepší platové podmínky a prestižnější postavení.


Působil zde jako varhaník v kostele Divi Blasii (sv. Blažeje). Přestože zde strávil pouze rok, mělo toto místo významný vliv na jeho ranou skladatelskou kariéru.


Během svého působení v Mühlhausenu se Bach oženil s Marií Barbarou Bachovou (1707), svou vzdálenou sestřenicí. Svatba se konala v Dornheimu, nedaleko Mühlhausenu.


Významná díla

Kantáta "Gott ist mein König" (BWV 71)

  • Jedna z mála kantát, které byly vydány tiskem již za Bachova života.

  • Napsána pro nástup nového městského rady.

  • Tato kantáta byla tak úspěšná, že se jí dostalo dokonce finanční podpory na tisk.

Kantáta "Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir" (BWV 131)

  • Napsaná pravděpodobně na žádost městské rady jako projev zbožnosti po požáru v Mühlhausenu.

Varhanní díla:

  • Během svého působení zde Bach také zdokonaloval své varhanní kompozice a provedl úpravy varhan v kostele sv. Blažeje.


Památky:

Kostel sv. Blažeje (Divi Blasii)

  • Dochované varhany jsou dnes připomínkou Bachova působení.

  • Kostel je stále aktivní a pořádají se zde koncerty barokní hudby.

Bachova stezka v Mühlhausenu

  • Procházka po místech spojených s Bachovým působením.


Přestože bylo Bachovo působení v Mühlhausenu krátké, znamenalo významný krok v jeho kariéře. Zde se poprvé ujal větší odpovědnosti jako varhaník a skladatel v církevním prostředí. Vznik kantáty "Gott ist mein König" dokazuje, že už v této době byl schopen komponovat rozsáhlá a působivá díla.

 


Výmar (Weimar) (1708–1717)

    Weimar, zdroj: chatgpt
Weimar, zdroj: chatgpt

Jedno z nejvýznamnějších měst v životě Johanna Sebastiana Bacha. Stal se dvorním varhaníkem a koncertním mistrem na dvoře vévody Wilhelma Ernsta Sasko-Výmarského. Toto období je považováno za jedno z jeho nejplodnějších a nejdůležitějších. Zde se narodil jeho syn Carl Philipp Emanuel Bach.


Bachovo působení ve Výmaru se odehrávalo v kontextu bohatého kulturního života města. Vévodský dvůr podporoval umění a hudbu, což vytvořilo ideální podmínky pro Bachovu tvorbu. Zde se také Bach inspiroval hudbou starších mistrů, jako byli Buxtehude a Pachelbel, a zároveň rozvíjel své mistrovské schopnosti v kompozici a improvizaci.


V roce 1717 se Bach dostal do konfliktu s vévodou Wilhelmem Ernstem kvůli nabídce na místo kapelníka v Köthenu. Vévoda na něj reagoval tvrdě a na jeden měsíc ho nechal uvěznit.

Nakonec byl propuštěn a odešel do Köthenu, kde jeho kariéra pokračovala na ještě vyšší úrovni.


Významná díla z výmarského období

Toto období je klíčové zejména pro jeho varhanní a církevní hudbu. Bach zde vytvořil mnoho skladeb, které demonstrují jeho mistrovství v kontrapunktu a melodické vynalézavosti.

Varhanní díla:

  • Toccata a fuga d moll (BWV 565) - Patrně nejslavnější Bachovo varhanní dílo.

  • Preludium a fuga v C dur (BWV 531) - Ukázka brilantní kompoziční techniky.

  • Fantazie a fuga v g moll (BWV 542) - Skvost barokního varhanního umění.

Kantáty:

  • Weimarské kantáty (BWV 12, BWV 21, BWV 182) - Vznikly jako součást Bachovy povinnosti komponovat pro dvorní bohoslužby.

Instrumentální díla:

  • Houslové sonáty a partity - Základy houslové literatury.

  • Braniborské koncerty (část) - První koncepty a nápady pro tento cyklus vznikaly právě ve Výmaru.


Památky:

  • Hrad ve Výmaru (Stadtschloss) - Místo, kde Bach působil jako dvorní hudebník.

  • Kostel sv. Petra a Pavla (Herderkirche) - Varhany, na které Bach pravděpodobně hrál.

  • Bachovo muzeum ve Výmaru - Výstava o Bachově životě a díle v tomto městě.




 

Köthen (1717–1723)

Bach přijal pozvání knížete Leopolda, který byl velkým milovníkem hudby a sám aktivně hrál na housle a cembalo. V Köthenu (dnes Anhalt) se stal kapelníkem a ředitelem komorní hudby a toto období je považováno za jedno z nejšťastnějších a nejproduktivnějších v jeho životě.


Na rozdíl od předchozích působišť (Výmar a Arnstadt) byla hudba v Köthenu světská a orientovaná na dvorskou zábavu. Bach měl k dispozici kvalitní orchestr složený z talentovaných hráčů, velkorysé finanční podmínky a svobodu v kompozici.


V roce 1720 mu zemřela první manželka Maria Barbara Bach. Bach byl tou dobou s knížetem Leopoldem na cestě do Karlových Varů. V roce 1721 se oženil s Annou Magdalenou Wilcke, talentovanou zpěvačkou, která mu později pomáhala s opisováním not.


Významná díla

Bachovo působení v Köthenu je charakterizováno především instrumentální hudbou. Vznikla zde některá z jeho nejslavnějších a nejhranějších skladeb.

Braniborské koncerty (BWV 1046–1051)

  • Skládají se z šesti koncertů a jsou považovány za vrchol barokní instrumentální hudby.

  • Bach je věnoval braniborskému markraběti Christianu Ludvíkovi.

Sólové skladby pro housle a violoncello

  • Sonáty a partity pro sólové housle (BWV 1001–1006) - Včetně slavné Chaconne z Partity č. 2 d moll.

  • Suites for Solo Cello (BWV 1007–1012) - Šest suit pro sólové violoncello, které patří mezi nejslavnější skladby pro tento nástroj.

Dobře temperovaný klavír, kniha I (BWV 846–869)

  • Cyklus 24 preludií a fug ve všech durových a mollových tóninách.

  • Ukázka Bachova mistrovství v kontrapunktu a harmonii.

Anglické a Francouzské suity

  • Skládají se z několika tanců a představují eleganci dvorské hudby.


Památky:

  • Bachhaus Köthen: Muzeum v budově, kde Bach působil.

  • Zámek Köthen: Barokní zámek, kde Bach vedl dvorní orchestr.

  • Kostel sv. Jakuba: Kostel, kde se Bachova hudba stále pravidelně provádí.

  • Zámek Köthen: Kde Bach komponoval a vedl orchestr.




 

Lipsko (1723–1750)


Lipsko, stará radnice, zdroj: Leipzig Tourismus und Merketing GmbH © Philipp Kirschner
Lipsko, stará radnice, zdroj: Leipzig Tourismus und Merketing GmbH © Philipp Kirschner

Lipsko (německy Leipzig) je nejvýznamnější a nejplodnější působiště Johanna Sebastiana Bacha. V tomto městě strávil posledních 27 let svého života (1723–1750) a vytvořil zde svá největší a nejznámější díla.


Působil zde jako kantor v kostele sv. Mikuláše (Nikolaikirche) a v kostele sv. Tomáše (Thomaskirche), kde i vyučoval studenty (Thomasschule). Stal se hudebním ředitelem města (Director musices).


V roce 1721 se Bach oženil s Annou Magdalenou Wilcke, která byla talentovanou zpěvačkou.

V Lipsku se jim narodilo několik dětí, z nichž se někteří stali významnými hudebníky, jako Carl Philipp Emanuel Bach a Johann Christian Bach. Anna Magdalena vedla rodinný notový archiv a pomáhala s opisováním not.


Významná díla

Lipské období je považováno za vrchol Bachovy tvorby, zejména v oblasti duchovní hudby.

Vokálně-instrumentální díla

  • Matoušovy pašije (BWV 244) - Monumentální pašijové oratorium pro dva sbory a orchestr.

  • Janovy pašije (BWV 245) - Intenzivní hudební zpracování příběhu Ježíšova ukřižování.

  • Mše h moll (BWV 232) - Vrcholné dílo sakrální hudby, kombinující tradiční katolickou mši s luteránskými prvky.

  • Vánoční oratorium (BWV 248) - Cyklus šesti kantát pro vánoční období.

  • Magnificat (BWV 243) - Slavnostní hudba pro sóla, sbor a orchestr.

Kantáty

V Lipsku napsal přes 200 kantát, z nichž mnohé se zachovaly. Mezi slavné patří například:

  • Christ lag in Todes Banden (BWV 4)

  • Ich habe genug (BWV 82)

  • Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 140)

Instrumentální díla

Bach v Lipsku tvořil také instrumentální hudbu, ačkoliv její význam byl v tomto období menší než vokálně-instrumentální produkce.

  • Dobře temperovaný klavír, druhá kniha (BWV 870–893)

  • Umění fugy (BWV 1080) - Mistrovské dílo kontrapunktu.


Památky:

Kostel sv. Tomáše (Thomaskirche)

  • Bachův hrob se nachází před oltářem.

  • Dodnes zde působí světoznámý Thomaskantorei (Tomášský sbor).

Bachovo muzeum v Lipsku

  • Moderní muzeum v domě naproti kostelu sv. Tomáše.

  • Obsahuje cenné rukopisy, nástroje a další památky.

Bachův pomník před kostelem sv. Tomáše

  • Socha připomínající jeho působení a význam pro město.


Lipské období bylo pro Bacha vrcholnou etapou, kdy se stal uznávaným mistrem nejen v Německu, ale i v celé Evropě. Přestože jeho hudba po smrti upadla na čas do zapomnění, právě z Lipska se v 19. století díky Mendelssohnovi znovu rozšířila do světa.



 



 

Zajímavosti:

  • Bach nikdy neopustil Německo, ale jeho hudba se rozšířila do celého světa.

  • Byl známý svou pracovní morálkou a oddaností hudbě, navzdory obtížným životním okolnostem.

  • Jeho hudba je dodnes považována za základ evropské klasické hudební tradice.



Johann Sebastian Bach

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating

Nové tipy a články

Tipy zkušených turistů z Turistika.cz

logo-turistika_bile inverz_edited.png
Kliknutím vyberte kategorii

Ve spolupráci s

Logo Germany travel

Máte zájem o spolupráci? Kontaktní email: info@jaknaturisty.cz 

  • Facebook - Německo, turistická země
  • YouTube - Germany.travel
  • Pinterest - Germany.travel
  • Instagram - Germany.travel

Stránky DovolenávNěmecku.cz vytvořil a spravuje tým Jaknaturisty.cz se společností Turistika.cz, s.r.o. ve spolupráci s German National Tourist Board, za účelem propagace destinace Německo a partnerů GNTB.

bottom of page